Monday, August 1, 2011

Speech Contest

So the speech contest is finally over!  I'll post pictures here as I get them, but for now, you'll have to take my word for it.  The lower levels were split into two groups, 赤チーム (Red Team) and 青チーム (Blue Team).  My team, the Blue team, won!  Our prize: some cool water bottles, pictures to be posted later.  I didn't win any individual awards, though...  Oh well.


Also, for those who are interested, here is the full text (with furigana) to my speech.  In Japanese, of course.  A furigana-less version follows.

助け合いの気持ち

皆さんは、分からないと思いますが、私はカナダ人です。日本ではカナダ人はちょっとエキゾチックだそうです。でも、カナダ人と日本人はあまり違わないと思います。私達はおいしい料理が好きで、素敵な国のスポーツもあります。日本は相撲で、カナダはアイスホッケーです。それに、カナダと日本にはたくさんきれいな女の人がいると思います。

冬になると、カナダにはたくさん雪が降ります。春の時、その雪が解けて、今年の5月に、カナダのマニトバ  と  ケベックで大きい水害がありました。その水はたくさんの物を破壊しました。そして、3月11日に、日本で大震災が起きました。それは悲しいことでした。でも、後で、日本とカナダで素晴しいことが起きました。何が起きましたか。この災害の時、世界をよくするために、皆一緒に働いたり、自分の物を分け合ったり、お互いを助けたりしました。これはいいやり方ですね?

本当に、全ての人は同じです。「どこで生まれたか」が違うだけです。災害の時、   私達は大事なことばを知りました。そのことばは「友達」、「家族」、「期待」と「愛」です。でも、災害がない時、喧嘩と暴力はどこにでもあります。時々、国は戦争を始めます。よく私達はお互いをたすけることを忘れます。どうしてですか?どうして私達のやり方を変えますか。

問題は人間が少し忘れっぽいと思います。ですから、時間が経つと、災害の時の気持ちはちょっと忘れます。でも、その事を考える時、その気持ちを覚えなければなりません。そして、その気持ちを忘れなかったら、世界がもっとよくなるかもしれません。

ですから、毎日、未来を明るくするために、一緒にお互いに助け合いましょう!



3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. just wondering if there is an "engrish" version ;) xoxo

    ReplyDelete
  3. Why did you take out all the hiragana translation of the kanji? Now I can't read it :@ <-that is me making an angry face

    ReplyDelete

Leave your comments here, if you have that much time.

You can use HTML tags like bold, italics and links if you get really bored.